Serlachiuksen taideteokset esillä Venäjällä virtuaalisesti
Visit Finlandin ja Venäjän toiseksi suurimman sosiaalisen median kanavan Odnoklassnikin yhteisessä kampanjassa esitellään kymmenen suomalaista taidehistorian merkkiteosta. Äänioppaina toimivat venäläiset julkisuuden henkilöt, joiden ansiosta kampanja tavoittaa todella laajat kohderyhmät naapurimaassamme.
Matkustamisen Suomeen ollessa edelleen rajoitettua, tarjotaan kulttuuria rakastaville venäläisille mahdollisuus tutustua Suomen taidehistorian merkkiteoksiin kotisohvalta käsin. Kampanjassa esiteltävät taideteokset ovat mänttäläisen Serlachiuksen taidemuseon ja Helsingissä sijaitsevan Ateneumin taidemuseon kokoelmista.
Serlachiuksen taidemuseon kokoelmista esitellään Helene Schjerfbeckin Punaposkinen tyttö, Magnus Enckellin Lepohetki sekä Akseli Gallen-Kallelan kolme teosta: Tyttö tuulessa, Maisema Kuhmosta ja Kevät. Ateneumin teoksista esitellään Eero Järnefeltin Raatajat rahanalaiset eli Kaski, Tove Janssonin Mystinen maisema, Hugo Simbergin Haavoittunut enkeli, Ferdinand von Wrightin Taistelevat metsot sekä Albert Edelfeltin Leikkiviä poikia rannalla.
- Halusimme näyttää kokoelmamme vanhemman osan, kultakauden taiteemme mestareiden ikonisia teoksia, jotka ovat myös monille suomalaisille kovin rakkaita, Serlachiuksen taidemuseon kehitysjohtaja Päivi Viherkoski kertoo Visit Finlandin tiedotteessa 21.6.2021.
Äänioppaina videoilla toimivat Venäjällä julkisuudesta tunnetut Ilya Lagutenko, Andrey Zaporozhets, Alexander Stepanov, Olga Marquez, Polina Sidikhina, Billy Novik, Alexander Malich, NAADYA ja Tutta Larsen sekä Ylen Moskovan-kirjeenvaihtaja Erkka Mikkonen. Äänioppaiden tekstisisällön ovat valmistelleet museoammattilaiset Serlachiuksen ja Ateneumin taidemuseoista.
Aikaisemmin vastaavia teosesittelyjä Odnoklassnikin kanavalla on tehty muun muassa isojen venäläisten taidemuseoiden, kuten Venäläisen museon ja Pushkinskyn museon kokoelmista. Ateneumin ja Serlachiuksen taidemuseot pääsevät siis todella tasokkaaseen seuraan.
- Venäjä on taloudellisesti tärkein lähimarkkina Suomen matkailulle. Koronapandemian aikana on patoutunut valtava kysyntä matkailulle ja kilpailu venäläisistä matkailijoista on kova. Venäläiset ovat tunnetusti kulttuurin ystäviä ja suurkuluttajia ja videot ovat osoittautuneet todella hyväksi tavaksi pitää Suomi matkailijoiden mielessä, Venäjän markkinoinnista vastaava Sergei Shkurov Visit Finlandilta kertoo.
Odotukset museokampanjalle ovat kovat, sillä nimekkäiden äänioppaiden myötä se tavoittaa todella laajat kohderyhmät naapurimaassamme.
- Äänioppaina toimivat julkisuuden henkilöt ovat hyvin tunnettuja Venäjällä. Esimerkiksi Ilya Lagutenko eli Mumij Troll on yksi legendaarisimpia venäläisiä rock-laulajia, Alexander Stepanov eli ST kuuluisa räppäri ja Tutta Larsen suosittu TV-juontaja, Shkurov jatkaa.
Ateneumin ja
Serlachiuksen taideteosten esittelyt ovat katsottavissa:
https://museum.ok.ru/finart/#/main
Kommentit
Lähetä kommentti