Allegro-junat Suomen kaukoliikenteeseen 2025

VR on lunastanut yhteisyrityksen lainat ja panttioikeuden kautta ottanut junat haltuunsa tänään 14 joulukuuta 2023. Junat tulevat käyttöön kotimaan kaukoliikenteessä arviolta vuonna 2025.


 

Allegro-nimellä kulkeneet Sm6-junat ovat olleet VR:n ja Venäjän rautateiden yhteisyrityksen omistuksessa. Venäläinen omistaja on toistuvasti laiminlyönyt taloudelliset velvoitteensa yhteisyritystä kohtaan. VR on lunastanut yhteisyrityksen lainat ja panttioikeuden kautta ottanut junat haltuunsa tänään 14 joulukuuta 2023. Junat tulevat käyttöön kotimaan kaukoliikenteessä arviolta vuonna 2025.

 

Venäjän valtion rautatiet (RZD) on laiminlyönyt taloudelliset velvoitteensa koskien yhteisyritys Oy Karelian Trains Ltd:n lainavastuita ja veroja. Reilut puolitoista vuotta kestäneet neuvottelut osapuolten välillä eivät tuottaneet tulosta, ja kesäkuussa 2023 yhteisyritys ei enää pystynyt maksamaan lainoja rahoittajilleen. Karelian Trainsia uhkasi konkurssi. 

Välttääkseen yhteisyrityksen konkurssin, VR on lunastanut Karelian Trainsin lainat ja saanut panttioikeuden lainojen vakuutena olleisiin juniin suomalaisilta junia rahoittaneilta velkojilta. VR on tänään 14. joulukuuta 2023 käyttänyt panttioikeuttaan, jolla neljä Sm6-junaa siirtyy yhtiön omistukseen. 

VR:n tarkoituksena on ottaa junat käyttöön vastaamaan kasvavaan kysyntään kotimaan kaukoliikenteessä vuodesta 2025 alkaen.  

”Matkustajamäärät kaukoliikenteen reiteillämme ovat kasvussa ja uusi kalusto tulee tarpeeseen. Sm6-junat ovat laadukkaita, moderneja junia ja ne tukevat kotimaan liikenteen kasvua. Arvioimme tarkkaan millä reiteillä junat palvelevat parhaiten matkustajiamme”, kertoo VR:n toimitusjohtaja Elisa Markula.  

Sm6-junia koskevia suunnitelmia tarkennetaan myöhemmin mm. nimen, palvelukonseptien ja reittien osalta.  

 

Junien käyttöönotto vaatii teknisiä tarkistuksia ja huoltotöitä 

Sm6-junat ovat olleet Venäjän liikenteen päätyttyä käyttämättöminä yli puolentoista vuoden ajan VR:n varikolla ja niiden käyttöönotto vaatii teknisiä tarkistuksia ja huoltotöitä. 

”Junien huoltaminen liikennekelpoisiksi vie arviolta noin vuoden, koska niille ei ole tehty tarvittavia huoltoja tai tilattu varaosia yhteisyrityksen epäselvän tilanteen vuoksi. Kotimaan kaukoliikenteen suosio ja matkustajamäärät ovat kasvussa, mikä vaatii tulevaisuudessa kalustoinvestointeja kilpailukykymme varmistamiseksi. Sm6-junat tuovat yhden ratkaisun tähän”, kertoo Markula.  

Tietoa Sm6-junista ja Karelian Trainsista 

  • Oy Karelian Trains Ltd on suomalainen yhtiö, jonka omistavat puoliksi VR ja RZD. 
  • Yhtiö perustettiin vuonna 2006 ja liikennöinti Helsingin ja Pietarin välillä alkoi vuonna 2010. 
  • Allegro-junilla tehtiin vuonna 2019 yli 550 000 matkaa. 
  • Sm6 on kallistuvakorinen suurnopeusjuna, jonka huippunopeus on 220 kilometriä tunnissa.  
  • Seitsemästä vaunusta koostuvia junayksikköjä on neljä – yhdessä junassa on 342 matkustajapaikkaa.  
  • Junat ovat Alstomin Italiassa valmistamia. 

Lähde: VR-Yhtymä Oyj 14.12.2023


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Venäjän Pietari Suuri oli oikeasti suuri

East Office etsii toimistopäällikköä Helsinkiin

Presidentti Vladimir Putin vieraili Kiinassa